BB/SurfersP/Noosa/Fraser/Whitsundays 10-3 t/m 9-4 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lars Ammerlaan - WaarBenJij.nu BB/SurfersP/Noosa/Fraser/Whitsundays 10-3 t/m 9-4 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lars Ammerlaan - WaarBenJij.nu

BB/SurfersP/Noosa/Fraser/Whitsundays 10-3 t/m 9-4

Door: Lars Ammerlaan

Blijf op de hoogte en volg Lars

09 April 2014 | Australië, Cairns

Juicy Condo...............................................

Sydney: 10/Mar/2014, 11:00 Pickup Time.
Brisbane: 15/Mar/2014 13:00 DropOff Time.
Car: Campvervan

De 11 uur durende trip langs de Australische oostkust naar het noorden kon beginnen. Wij, Helene (Nederland, 23), Adam (UK, 21), Karen (Belgium, 29), Hazal (UK, 24) zaten samen 2 weken daarvoor in de zelfde Ultimate Oz week waar we allemaal activiteiten mee gedaan hadden. De plannen werden vergeleken en het was al snel duidelijk dat diegene die ook naar het noorden gingen met elkaar zouden reizen.

Na het internet af te hebben gespeurd naar verschillende campervans kwamen wij uit bij onze Juicy Condo, het werkpaard, de Stijn Wreven onder de voetballers; in het rijtje van; deed goed zijn best, maar kon niet zo veel.
Nou, zo eentje hadden wij dus ook te pakken, 80 km/u was zijn topsnelheid. De heuvels op ging met een krappe 60 km/u op de snelweg, maar met een extra aanmoediging vanaf de achterbank konden de medeweggebruikers er ook om lachen. Inhalen hebben we niet geprobeerd om gevaar te voorkomen.

In Australie mag je met de fiets aan de zijkant van de snelweg rijden op een soort vluchtstrook die wij kennen in Nederland.
De genantste momenten waren dan ook dat fietsers ons probeerde in te halen op de snelweg.

Aangekomen in Byron Bay was het tijd om wat maten op te zoeken en de locale horeaca te verkennen. Joost had al inkopen voor ons gedaan dus we konden gelijk aan de bak.
Een goede eerste avond..
We kwamen bij terugkomst erachter dat we de camper in het hol van de leeuw hadden neergezet, pal voor het politiebureau.
Uit angst voor fines van 600$ p.p. heeft Adam hem toch, maar een woonwijk in gereden.

11-1:
Dagje naar het strand en een beetje surfen. 's Avonds bierie bij zonsondergang en daarna weer uit.
Bij terugkomst kwamen we erachter dat onze Juicy Condo ons een klein beetje had bedrogen. Ons paard zou 4 slaapplekken hebben en een tent i.p.v. 4 slaapplekken zonder tent. We waren met 5......
De eerste nacht hadden we er nog geen last van gehad, want onze hendige Joost had in de roos gegooid.
Gelukkig kon ik bij Sam en Vincent slapen, omdat zij een appartementje hadden in Byron Bay voor de 3 maanden die zij er zaten.

12-1:
's Ochtends/'s Middags strand, 's Avonds uit in de Woody's. Sam en Vincent werden verliefd op een plant binnen en probeerde hem beide mee naar huis te nemen. Tevergeefs en verantwoording moest afgelegd worden bij onze vrienden in het blauw.

13-1:
Nimbin stond op het programma. De enige plek in Australie waar wiet en hasj gedoogd worden. 2 uur rijden naar het westen vanaf Byron Bay met een bus waar alleen maar hippie en reggae muziek wordt gepompt. Midden in de bergen, een klein straatje. Alsof je in een Hollywood scene binnen komt lopen. Hele grimmige sfeer, alleen maar junks die je van alles en nog wat aan proberen te smeren. Tafels met 8 zakken van 50 gram weed naast elkaar en junks die gebakken in de goot liggen. Koekjes, Wiet, Hasj, Coke, Heroine, Meth, Paddo's, X, Speed, its all happening here 'just write it down on this list'. Ook is er een McCafe voor gebakken Maccie.
Een ervaring rijker om dit drugsorgaan van Australie te hebben gezien.
Reggae bus terug en 's avonds uit in the Cheeky Monkeys waar ik -na de zoveelste bikini contest- bij een veiling heb geboden op een trip die ik sowieso wilde gaan maken op Fraser Island. De duurste trip op de oostkust van $430 wist deze regelneef binnen te slepen voor $130. De goedkoopste die er ooit is uitgegaan, mijn avond kon beginnen.

14-1:
Mijn maatje Douwe Egeler kwam deze dag in Byron Bay. Overdag naar het strand geweest en voor de boys die 3 maanden school hadden was het de examendag. 's Avonds een feest op hun school dat een beetje uit de hand was gelopen. Alsnog een leipe avond gehad. Gedag gezegd aan de boys die hem deze dag boekten naar Melbourne.
Nomads hostel.

15-1:
Na afscheid te hebben genomen van onze grote vriend Juicy was het tijd om een dagje te vunzen met Douwe. Ook Robert Sinke kwam aan deze dag en ik introduceerde hem aan platsvoet, de lelijkste jongen van het dorp.
Op het strand gechilld en bij reisorganisaties informatie gevraagd en onderhandeld over de (prijzen van) trips.
's Avonds uit in Cheecky Monkeys.

16-1:
De dag dat Robert en ik de rest van onze trip in Australie hebben besproken en uiteindelijk de goedkoopste van de goedkoopste trip hebben geboekt na uren onderhandelen en heel irritant te hebben gedaan. Een zwetende en hopeloze reisorganisator vann TravelBugs verkocht ons een pakket met trips voor 3 weken voor een prijs met de laagste verkoopbare marge. Dat voelde goed.
's Avonds gingen we uit.

17-1:
Laatste dagje in Byron Bay en met TravelBugs de laatste puntjes op de i gezet.

18-1:
3 Nachten in Surfers Paradise stonden voor mij en Robert op het schema. Met de Greyhound bus kwamen wij na 2,5 uur in het begin van de middag aan in Surfers. Vouchers van alle trips and hostels laten liggen in de bus........ gelukkig konden ze toegestuurd worden door de clowns van TravelBugs.
Overdag hebben we het strand verkend en 's avonds uit met Robert en Platvoet in the Beergarden. Surfers Paradise, is zeker geen Surfers Paradise, maar meer een mix tussen Cherso en Miami. Uitgaan was heel bot, maar het strand stelt niks voor, golven zijn maar zo hoog als je borst en het strand wordt omringd door wolkenkrabbers en de straten zijn vergadigd met veel te foute Ford Mustangs met chrome velgen. Vrouwen gaan zo ongeveer uit in hun blote kont.

19-1:
Naar het strand gegaan met Robert en einde van de dag hadden wij een bustrip geboekt voor een Big Night Out. Bus vol backpackers die allemaal willen zuipen. Voor een klein bedrag had je 'gratis' entree voor 5 clubs + gratis drankje. Alles gezien in Surfers, maar dat was ook wel weer genoeg de dag daarna.

20-1:
Overdag een beetje poolen tegen Robert, die het niet kan, en 's avonds een avondje vroeg slapen, want de dag erna weer uitchecken en vroeg in de bus naar Noosa.

21-1 t/m 23-1 :
Surfers P -> Noosa: 4,5 uur.
's Middags naar het strand, soms even surfen.. met Gijs die klote Hagie, Robert en ook Platvoet kwam ook af en toe even buurten. 's Avonds uit. Ook nog het de National Park walk van Noosa gedaan.
Prachtige plek, mooie stranden en leipe omgeving, een paradijs maar 3 dagen was genoeg.

24-1 t/m 27-3: 's Ochtendsvroeg op de bus voor 2 uurtjes naar Rainbow Beach. Het vertrekpunt voor alle trips naar Fraiser Island.
Chill hostel, Frasers on Rainbow, met veel leuke mensen, uitgaan kan hier niet. De dag daarna gingen we vroeg op voor de 3 daagse/2 nachten trip naar Fraser Island. Het grootste zandeiland ter wereld waar je alleen met een 4 Wheel Drive mag en kan rijden.
Zelf veel gereden, helaas werden we ingedeeld in de auto's met 8 personen. We zaten met een groep Duitsers die nog een beetje in de 90's waren blijven hangen en geen woord Engels spraken. 'How old are you?' 'Yes yes'. Leverde ook wel veel grappige momenten op, maar mijn spanningsboog is op de een of andere manier niet zo groot bij Duitsers.
Prachtige meren midden in de duinen, Champagne pools, Indiana Head, ship wrecks en meren midden in de regenwouden van Fraiser.
Met een 4WD over het strand voor tientallen kilometers. 's Avonds zuipen bij een kampvuur en ja, sommige mensen kwamen weer met kampvuurverhalen. Dingo's gezien, slangen gezien, viezen wijven gezien.
Helaas regende het de hele week, maar alsnog een van mijn beste trips in Australie geweest.
Einde van de 27e terug naar het vaste land voor ons laatste nachtje in Rainbow Beach.

28-3:
Na een dag lang wachten verlieten we een van de juweeltjes van de Oost Kust met 2,5 uur vertraging en maakten ons klaar voor de langste directe trip die wij zonder stop af zouden leggen. Om 19:00 uur werd de bus verwacht, maar om 21:30 kwam dit kreng pas aan.

29-3:
Rond 13:00 uur reden wij Airlie Beach binnen. Tot onze grote verbazing stapte onze geïmporteerde vriend Platvoet ook uit de bus. Robert zijn grote liefde in Australië en toekomstige beste maat in R'dam. Een 15,5 uur durende rit zat er op dus het was tijd om wat te vunzen bij de Lagoon Pool. Hoewel het Airlie Beach heet.. een echt strand hebben ze niet. 's Avonds uit na wat goede spelletjes van Ring of Fire, het Nederlandse Kingsen.
Duitse & Nederlandse dames gemixed met Duitse & Canadese gasten speelde mee. Truth or Dare werd louter dare. Dansend op de tafels tot meezingen met onbekende nummers tekenden de avond.

30-3:
We hadden een trip geboekt om 2 dagen en 2 nachten de Whitsundays te ervaren. De bekende eilanden en eiland groepen die voor de Oost Kust van Australië liggen. We vertrokken met de ?30? persoons Catamaran rond 11:00 uur met een handje vol zeeziekte pillen. In tegenstelling tot Fraser.. hadden we hier wel heel leip weer beide dagen. De Whitsundays zijn het zuidelijke gedeelte van het Great Barrier Reef dus hier ook witte zandeilanden, plekken met koraal, schildpadden van een meter doorsnee, vissen van een meter lang, Clown Fish uit Finding Nemo, dolfijnen en met een beetje geluk wat haaien. Helaas hebben we geen haaien gezien. Overdag varen en snorkelen, 's avonds na de zonsondergang een bierie drinken onder de meest heldere sterrenhemel.

31-3:
Vroeg op, want het ontbijt was om 06:30 uur AM. Na de zonsopgang komen de schildpadden namelijk hun eerste luchtje scheppen, lieverikken.
Afgezet bij het Whitsundays Island National Park en na een korte bush walk kwamen we op een uitkijk plek waar je het mooiste strand/eiland van Australië kon zien: White Haven Beach. Zoals Mart altijd zegt: beelden zeggen meer dan woorden, dat is mooi, want dan kan je je bek houden. Dus check me FB voor de foto's op dit strand/eiland.
Zwemmen tussen kleine baby haaien.. its all happening here!
Na de zonsondergang was het weer tijd voor het zelfde riedeltje, bier en sterren die vallen als bakstenen uit de lucht. Je kon blijven wensen..

1-4:
06:30 uur op en na de laatste keer snorkelen voeren wij terug naar Airlie Beach. Duiken heb ik hier niet gedaan, want de zichtbaarheid onder water was maar 3 meter, omdat er net een cycloon over Cairns-Airlie was geraasd.
Hele dag in Airlie gechilld en 's avonds stond het nachtleven van Airlie op het programma, maar een powernap werd per ongeluk een hele nachtrust.

2-4:
Gefeliciteerd Sco!
's Ochtends om 9:30 uur namen wij de bus naar Townsville en kwamen daar om 13:30 uur aan. 8 km naar ten oosten van Townsville ligt Magnetic Island. Hier zouden wij 2 dagen en 2 nachten verblijven. So.. De Ferry naar Magnetic Island en de eerste dag een beetje bij het zwembad hengen en poolen tegen die loser. 's Avonds met iedereen van het hostel uitgeweest naar de enige plek die er zo ongeveer is. Je eigen hostel. Mooie avond gehad en na een mislukte poging tot forceren van de keukendeuren was het tijd om ander voedsel te vinden. Ik slaagde hier niet in.. Robert daarentegen wel; de eerste de beste 5 cm lange, groene sprinkhaan die hij zag, at hij op voor een krappe 10$ dollar > 6,50 eu.

3-4:
2 gasten ontmoet de vorige avond uit Finland en England die het wel aandurfden om met ons een vrij lugubere Subaru te huren voor 10$ p.p. de goedkoopste die er te krijgen was. Wat snorkel spullen gehuurd en door het eiland heen gecruisd. 's Avonds Ladies Night die wij gevetood hadden. Aangezien je alleen met een jurk naar binnen mocht.

4-4:
5:00 uur op: bus > ferry > bus naar Mission Beach. 10:55 uur aankomst en de hele dag geen hol uitgevoerd. Er was ook niks te doen.. leuk hostel, maar samen met Rainbow Beach, de saaiste plekken waar ik in Australie ben geweest.
Shutter Island, Training Day en Pineapple Express gekeken in de TV room en zo was de dag alweer om.

5-5:
10:55 uur de bus naar Cairns. Voor de verandering niet al te veel uitvoeren en 's avonds het nachtleven van Cairns bekeken. Het beginpunt en tegelijk het eindpunt voor de meeste Australische backpackers. Aangezien de meesten van Melbourne naar Cairns reizen en een ander deel reist van Cairns naar Melbourne.

6-3
Dit was een zure: 07:00 wekker na een avondje uitgaan. 08:00 moesten we bij de pier zijn om de boot te nemen naar het wereldbekende Great Barrier Reef. Hier heb ik na wat snorkelen mijn eerste twee introductie duiken gedaan, zo gaaf! Zicht van 15 meter; levend koraal ongelovelijk mooi, haaien gezien, schilpadden die onder je doorzwemmen, nemo's, roggen, vissen die licht geven. Top dag gehad, ervaring rijker en afgestreept op mijn bucketlist! 's Avonds uitgeweest!

7-3:
Uncle Brain's Daintree Forest tour gehad! Spinnen en motten zo groot als je hand gezien. Zwemmen in rivieren en watervallen. Kratermeren gezien.
Laatste avondje uit in Cairns en Australie.

8-3:
Sydney -> Cairns, Marco kwam me ophalen van het vliegveld. Een nachtje hier slapen en morgen 06:00 op.
Allrighty...

De laatste dagen en nachten in Australië tikken langzaam voorbij! De tijd is nog nooit zo snel voorbij gegaan, maar gelukkig wel alles gezien op de oostkust. Niks overgeslagen!

Vandaag vloog ik terug naar Sydney naar mijn oom om daar een nachtje te slapen voordat ik morgen 9 April samen met Robert vliegt naar Thailand waar Vincent en Joost op ons aan het wachten zijn. Gelijk aan de bak daar, want Full Moon is van 10-14 April met alle pre- and afters.
Ook is het Thai New Year tussen/rond 13-18 April dus twee vliegen in een klap. Heel veel mensen ontmoet in Australie die we ook weer in Thailand meeten met de full moon party.

Misschien een beetje saai geschreven sommige stukken, maar het is ook gelijk een soort log/dagboek zodat ik over een jaar weet wat ik wanneer heb gedaan. Ik zit op een Australische computer dus de grammatica zal af en toe ook een beetje vaag zijn.

Als ik geen vrienden en familie in Nederland had en geen studententijd in het verschiet was ik hier gaan wonen.
Maten, ik mis het zuipen met jullie! Wordt snel tijd!

EN AJAX 1 WORDT KAMPIOENN!!!!
Veel wordt meegekeken, maar niet overal heb ik goede WiFi of uberhaupt bereik.
Bekerfinale wordt leip en alle competitie wordt nog leiper!
Baal als een gek dat ik er niet bij ben, maarja.. je kan niet alles hebben!

In het vliegtuig van SYD > BKK zal ik mijn laatste verslag schrijven over Australie. Terwijl ik een van de duurste landen ter wereld verlaat en naar het cheap-ass Azie vlieg.

FaceTimen kan en whats appen kan.
Luc, Olly, Aline, Sco! Zie jullie 3 juni op Schipholsuns!

Have a good one mates! Enjoy life!

Foto's staan op FB.

Reisinformatie:
TUE, 08 Apr 2014
Flight: Cairns 10:45 am > Sydney 1:45 pm.

WED, 09 Apr 2014
Flight: Sydney 9:45 am > Bangkok 16:35 pm
Bangkok 8:00 pm > Koh Samui 9:05 pm.

THU, 10 Apr 2014
Koh Samui > Koh Phangang.. Nog geen idee hoe.
WED, 3 June 2014
Bangkok > Amsterdam

• 08 April 2014 - 11:02

Ingmar Verhoeff:

Hey maatje

Wat leuk weer om te lezen dit !

Ik wens je nog super veel plezier daar ! En geniet ervan

Wij pakken zondag de titel en gaan ff knal feestje van maken haha

Ik stuur je privé nog wel ff over ons aanstaande reisverslag naar Vegas !